keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

Paris je t'aime (osa 2)

Toinen eli tiistai aamu Pariisissa! Meidän hotellivaraukseen ei kuulunut aamupala (luultiin, et kuuluis mut mokattiin jotenkin hotellin tilauksessa se...),  joten ylläripylläri, käytiin syömässä aamupalaa katukahvilassa! :) Tilattiin molemmat Un petit dejeuner (kirjotinkohan oikein, apua en enää muista ranskasta paljon mitään vaikka luin sitä 4 kurssia) johon sisältyi croissant, kuuma juoma ja mehu. Nami, tuolla croissantit oli vähän eri luokkaa kun Jyväskylän mestarin herkussa.

Aamupalalta lähdettiin shoppailukierrokselle ja ostin laukun ja neulee Naf Nafista ja rakastuin siihen liikkeeseen! Kierrettiin myös paljon muita kauppoja ja käytiin mm. Luis Vuittonilla. Löydettiin sieltä tosi hieno kello ja hintaakaa ei sillä ollut kuin 75 000 euroa... Jouduttiin Miian kaa monesti kattoo toi hinta ennenkuin uskottiin, et se oikeesti on sen hintanen!

Sitten olikin välipalan aika ja käytiin taas kokeilemassa uutta kahvilaa. Käytiin ainoastaan yhdessä kahvilassa kaksi kertaa, muuten etsittiin aina uusi paikka. Otin ranskalaisen perinneherkun Pain au chocolatin eli "pullan" joka olu croissant taikinaa, jonka sisälle on leivottu suklaata ja Miia, joka ei syö suklaata, otti vastaavanlaisen, mutta kahvikuorrutteella. En ymmärrä, miten ihmiset pysyy laihoin Ranskassa sillä varmaan kaikki paikallisetkin söivät noita ihan samoja herkkuja!

Kierreltiin lisää kauppoja ja pistäydyttiin tollasessa kahvila/ravintolassa, jossa otettiin hyvät drinkit! Mulla ei oo oikeestaan hajuakaan, mitä siinä oli, mutta hyvältä maisui. :)

Tosiaan, tiistaina satoi aika paljon päivällä, mutta ei se haitannut kun kierreltiin kauppoja. Sade onneks hellitti juuri kun päätettiin lähteä Eiffelin suuntaan. :)

Käytiin syömässä tollasessa George V:ssä ja ruoka oli kyllä hyvää ja mun mielestä suht halpaakin, sillä toi mun pääruoka annos maksoi jonkun 15e ja Suomessa toi olis kyllä jo 20e. Harmi vaan, ettei oikeen osattu missään paikassa tilata oikein, sillä mulle tuli pihvi raakana tai sillei ja oisin halunnut sen mediumina..

Seuraavaks suunnattiin Riemukaarelle ja tänään kiivettiin portaat Riemukaaren päälle asti.

Näin vasta Riemukaaren päältä Eiffelin ensimmäistä kertaa ja jotenkin en voinut uskoa, et nään sen todella!

Avenue des Champs-Elysées

Maisemat oli hienot ja täältä käsin katsottiin reitti Eiffelille ja suunnattiin sinne seuraavaksi. Matka näytti lyhyeltä, mutta ei se todellisuudessa ollut lyhyt, eikä noin suora, miltä näyttää. :D

Lopulta löydettiin perille ja kierreltiin tuolla juurella kahviloita ja kauppoja ensin ja sitten jonotettiin hissikyytiä ylös. Jonossa tietysti juteltiin kaikkea tosi järkevää kun ajateltiin ettei kukaan kuitenkaan ymmärrä. Lopulta ruvettiin ihmettelemään, etteikö ylös pääsekään portaita pitkin niin meidän eessä oleva mies kääntyi ja neuvoi selvällä suomenkielellä, miten ylös pääsee myös portaita ja, et se reitti on halvempi. Vaihdettiin nopsaa hissijonosta pois, sillä portaisiin ei jonoa ollut. Samalla kun käveltiin portaita ylös mietittiin, että mitähän kaikkea oltiin puhuttu sen miehen kuullen! Niin meidän tuuria...

Ekasta kerroksesta

Ajateltiin portaiden kävelyn olevan ihan helppo juttu, sillä molemmilla on kuitenkin hyvä kunto, mutta täytyy myöntää tulihan siinä hiki ja voin kertoa, että seuraavana aamuna oli peppu ja pohkeet vähän jumissa.. :D

Ekassa kerroksessa kierrettiin matkamuisto/krääsä kauppoja ja jatkettiin portaita pitkin kakkoskerrokseen.

Vihdoin niiden 670 portaan jälkeen oltiin kakkoskerroksessa, jossa ostettiin jätskiä (Ben&Jerry'siä :p) ja katottiin maisemia ja ihailtiin auringonlaskua. Silloin oli sellanen olo, ettei tää voi olla totta! Ihan mahtava fiilis oli.

Kun ostin tota jätskiä, otin kaksi palloa suklaata, sillä kaikissa muissa jätskeissä oli pähkinää. Myyjä ihmetteli sitten, miksi kaksi samaa makua ja kun selitin, että oon allerginen pähkinälle, se nauro niin paljon ettette voi uskoa! Se meni jotenkin ihan sekaisin ja nauroi, ettei kukaan voi olla allerginen pähkinöille ja voivotteli mulle... :D Hämmennyin vähäsen, sillä ei Suomessa kukaan reagois asiaan noi paljon..?

Kolmanteen kerrokseen, eli huipulle ei päässyt enää portaita vaan sinne mentiin sellasella pienellä täyteen ahdetulla hissillä. Mutta hissikyyti oli kestämisen arvoinen, sillä näkymät huipulta oli mahtavat!

Kun laskeuduttiin Eiffelistä (hihi mentiin hissiin, vaikka meillä ei ollut lippuja siihen ;) oli tullut jo ihan pimeää, ja Eiffel- torni oli upean näköinen! Matka takaisin Champs-Elyséesille meni nopsaa, sillä juteltiin paljon ja käveltiin nopeasti, sillä täytyy myöntää, että öiset Pariisin vähän syrjemmät kadut pelotti.

Perillä ihasteltiin Riemukaarta hieman ja käytiin hakemassa iltapalaa (karkkia, Miialle kahvia ja mulle kaakaota) ja mentiin hotellihuoneeseen katsomaan ranskaksi dubattua ja tekstitettyä Greyn Anatomiaa. Päivällä suunniteltiin, että tänään oltais lähdetty illalla jonnekin baariin istuskelemaan, mutta on sanomattakin selvää, että koko päivä (14h) kierrettyä ja käveltyä oltiin sen verran poikki, että paras paikka huoneessa. :)

1. OI PARIISI! Oon ollu kaks kertaa ja haluun aina vaa uudestaa :)

2. Peppi, mulle jäi ihan sama fiilis et pakko päästä uudestaan kun siellä on niin paljon kaikkea, mikä jäi kokematta :)

3. äää oon niin kateellinne tosta reissusta! tuutko mun matkaoppaaks ku meen joskus pariisiin? :D <3

4. aijai, oon niin kateellinen että oot päässyt Pariisiin:) itekin ehdottomasti haluun sinne vielä joskus. toi Eiffel-torni iltavalaistuksessa on jo kuvissa niin upeen näkönen niin pakko olla myös paikan päällä.

5. oli varmaan ihanaa ! mulleki kelpais kyl matka pariisiin tai lontooseen:) oon seuraillu sun blogii jo jonkun aikaa bloglovinin kautta;) tää on kiva:)

ja oon cynkkarilla, siellä ehkä nähty ? tai jos ei siel nii tanssiopistolla ainaki muistan sut !:D

6. Laura, sun ei tartte paljoo houkutella ;D <3

ssanni: tätyy sanoa et kuvissa se ei nöytä läheskää niin upealta kun livenä! ;)

ida: kiitos :) joo ja cynkkarilta mää varmaan tunnistinkin sut :D

7. Voi itku, mäki haluun mennä Pariisiin =) !

8. Nina, suosittelen kyllä lämpimästi! ja ei ollut kauheen kallis kun kolme yötä oli 390 e (lennot+hotelli) :)

9. Jos sais vaikka poikaystävän lähtemään mukaan =)Ei oo kyllä paha hinta !

10. Nina, jos poikaystäväs tykkää kaupunkilomista myös niin suosittelen pariisia lämpimästi! ;)

11. Ihanan näköstä! Kyllä ranskalaiset croissantit on parhaita :) Oli vissiin aika upea matka!